Hejt i dyskryminacja w placówkach edukacyjnych: przyczyny i konsekwencje

utworzone przez | 29.10.2023

Placówki edukacyjne stają się coraz bardziej narażone na problemy związane z hejtem i dyskryminacją. W dzisiejszym świecie, pełnym różnorodności i globalnych połączeń, młodzi ludzie są coraz bardziej świadomi i zaangażowani w kwestie społeczne. Jednakże, problem hejtu i dyskryminacji w szkołach staje się jednym z największych wyzwań współczesnej pedagogiki.

Aby lepiej zrozumieć ten problem, warto zdefiniować podstawowe pojęcia i charakterystykę tego zjawiska w kontekście szkolnym. Termin “hejt” pochodzi z języka angielskiego (hate) i odnosi się do negatywnych uczuć lub postaw wobec innych osób na podstawie różnic takich jak płeć, rasa, orientacja seksualna, wyznanie czy pochodzenie narodowe. Hejt w placówkach edukacyjnych może przejawiać się w postaci szyderstw, werbalnych ataków, drwin oraz działań mających na celu izolację lub wykluczenie ofiary z grupy.

Dyskryminacja, z kolei, to niesprawiedliwe lub krzywdzące traktowanie osób lub grup na podstawie pewnych cech takich jak rasa, płeć, wiek, niepełnosprawność, orientacja seksualna czy wyznanie. W środowisku edukacyjnym dyskryminacja może przejawiać się w nierównym traktowaniu uczniów przez nauczycieli, nierównym dostępie do zasobów czy też różnicach w możliwościach edukacyjnych.

Problem hejtu i dyskryminacji w placówkach edukacyjnych jest poważnym wyzwaniem dla współczesnej pedagogiki. Warto zwrócić uwagę na jego implikacje oraz konsekwencje, jakie niesie za sobą dla ofiar. Hejt i dyskryminacja mogą prowadzić do różnych zaburzeń i dysfunkcji psychicznych, dlatego ważne jest, aby przeciwdziałać temu problemowi i stworzyć bezpieczne i przyjazne środowisko dla wszystkich uczniów.

Charakterystyka problemu w kontekście placówek edukacyjnych

Placówki edukacyjne, począwszy od przedszkoli, a kończąc na uniwersytetach, są miejscami, w których młodzi ludzie powinni uczyć się, rozwijać i budować pozytywne relacje z rówieśnikami. Niestety, ze względu na różnorodność społeczeństwa oraz przenikanie negatywnych wzorców z dorosłego świata, szkoły stają się również miejscem, w którym dzieci i młodzież doświadczają hejtu i dyskryminacji.

Problem ten nie jest nowy, ale wraz z rozwojem cyfryzacji i mediów społecznościowych zyskuje on nowy wymiar. Cyberhejt, czyli hejt w internecie, pozwala sprawcom pozostawać anonimowymi, co często prowadzi do eskalacji agresji i intensyfikacji negatywnych zachowań. Tymczasem ofiary, nie mając ucieczki od hejtu nawet po opuszczeniu murów szkolnych, stają się bardziej narażone na jego negatywne skutki.

Złożoność tego problemu polega również na tym, że nie zawsze jest on dostrzegany przez dorosłych, a działania prewencyjne często nie są dostatecznie efektywne. Wielu uczniów czuje, że ich problemy są ignorowane lub bagatelizowane, co może prowadzić do poczucia osamotnienia i wyobcowania.

Współczesne placówki edukacyjne stoją przed wyzwaniem nie tylko identyfikacji i reagowania na przypadki hejtu i dyskryminacji, ale również budowania kultury szkoły, która promuje akceptację, zrozumienie i współczucie. W tym kontekście, zrozumienie hejtu i dyskryminacji oraz ich konsekwencji stanowi klucz do tworzenia bezpiecznych i wspierających środowisk edukacyjnych dla wszystkich uczniów.

Rozumienie skali problemu hejtu i dyskryminacji w placówkach edukacyjnych jest kluczowe do podjęcia skutecznych działań prewencyjnych i interwencyjnych. Niestety, wiele przypadków pozostaje niewykrytych lub nie jest zgłaszanych, co sprawia, że statystyki i dane empiryczne ukazują jedynie wierzchołek góry lodowej. Przykłady z życia uczniów oraz kilka istotnych statystyk stanowią dowód na to, jak złożony i powszechny jest problem hejtu i dyskryminacji w szkołach:

  • Badania przeprowadzone w wielu krajach wskazują, że od 30% do 50% uczniów doświadczyło w pewnym momencie swojego życia szkolnego hejtu.
  • Z badań wynika, że około 25% młodzieży zostało zaatakowanych w internecie lub przez wiadomości tekstowe, a 15% przyznaje się do hejtowania innych online.
  • W wielu krajach około 20% uczniów z mniejszości etnicznych czy narodowych doświadcza regularnej dyskryminacji ze względu na swoje pochodzenie.
  • Około 60% uczniów LGBTQ+ zgłasza, że doświadczyło werbalnego hejtu ze względu na swoją orientację, a 40% było ofiarą przemocy fizycznej.
  • Zaledwie 25% uczniów uważa, że ich szkoła skutecznie radzi sobie z problemem hejtu i dyskryminacji.

W obliczu tak wielkiego wyzwania, placówki edukacyjne powinny działać szybko i skutecznie, aby chronić swoich uczniów przed hejtem i dyskryminacją. Jednakże, aby to osiągnąć, muszą one przede wszystkim stworzyć kulturę szkoły, która promuje zrozumienie, akceptację i współczucie wobec innych.

Główne przyczyny hejtu i dyskryminacji w placówkach edukacyjnych

Aby opracować skuteczne strategie przeciwdziałania hejtowi i dyskryminacji w placówkach edukacyjnych, ważne jest zrozumienie ich przyczyn. Jednak nie ma jednoznacznej listy powodów, ponieważ niektóre z nich wynikają z kultury społecznej, a inne z zachowań indywidualnych. Poniżej przedstawiamy szczegółowo główne przyczyny tych negatywnych zjawisk.

  • Brak edukacji na temat różnorodności i akceptacji – wielu uczniów nie ma dostępu do edukacji na temat różnorodności kulturowej, płciowej czy seksualnej. Kiedy uczniowie nie są nauczani o różnorodności ludzkiej, mogą nie rozumieć lub błędnie interpretować zachowania i tradycje innych. Bezpośredni kontakt z różnorodnością prowadzi do redukcji uprzedzeń. Kiedy uczniowie nie mają możliwości interakcji z różnorodnymi grupami, łatwiej jest im przyjąć stereotypowe postrzeganie innych. W wielu szkołach tematyka akceptacji i szacunku dla innych nie jest wystarczająco podkreślana w programie nauczania, co może prowadzić do poczucia, że hejt i dyskryminacja są akceptowalne.
  • Stereotypy i uprzedzenia przenoszone z domu – uprzedzenia często są przekazywane z pokolenia na pokolenie w rodzinie. Dzieci uczą się postaw i opinii dorosłych, co może kształtować ich postrzeganie innych. W niektórych domach preferowane są media, które podkreślają negatywne stereotypy i wzmacniają uprzedzenia. Gdy rodzice nie korygują uprzedzeń swoich dzieci, mogą one wierzyć, że ich przekonania są właściwe i uzasadnione.
  • Grupowe naciski i chęć przynależności – młodzież często odczuwa potrzebę przynależności do grupy. Jeśli w grupie panują negatywne postawy wobec pewnych jednostek lub grup, uczniowie mogą do nich przystosować swoje zachowanie, by być akceptowanym. W niektórych grupach rówieśniczych dominacja nad słabszymi jest postrzegana jako wartość, co prowadzi do dyskryminacji i hejtu wobec tych, którzy są postrzegani jako “inni” lub “słabsi”. Dla niektórych uczniów przyłączenie się do hejtu może być sposobem na uniknięcie bycia jego celem.
  • Anonimowość w sieci i cyberhejt – internet daje uczucie anonimowości, co może prowadzić do wrażenia, że hejt jest bez konsekwencji. Przesłanie obraźliwego komentarza czy mema jest łatwiejsze i szybsze w świecie cyfrowym. W sieci ludzie często zapominają, że po drugiej stronie ekranu jest druga osoba z uczuciami i emocjami. Dehumanizacja sprawia, że łatwiej jest hejtować.

Następstwa hejtu i dyskryminacji dla ofiar

W każdym przypadku hejtu i dyskryminacji cierpią realne osoby, które ponoszą skutki tych działań. Bez względu na to, czy chodzi o werbalne ataki, działania w świecie wirtualnym, czy fizyczne przejawy dyskryminacji, wpływ na psychikę ofiary może być długotrwały i traumatyczny. Poniżej przedstawione zostaną główne konsekwencje, z którymi muszą się mierzyć ofiary hejtu i dyskryminacji:

  • Problemy emocjonalne – Hejt i dyskryminacja mogą prowadzić do poczucia beznadziei, bezwartościowości i osamotnienia. Częste narażenie na te negatywne postawy zwiększa ryzyko wystąpienia objawów depresyjnych. Myśli samobójcze mogą pojawiać się jako reakcja na ciągłe nękanie i brak wsparcia.
  • Lęki – Ofiary hejtu mogą rozwijać lęki społeczne, obawiając się interakcji z innymi ludźmi, co może prowadzić do unikania miejsc publicznych i imprez społecznych. Pojawia się strach przed kolejnymi atakami, co może prowadzić także do chronicznego napięcia i nadmiernej czujności.
  • Obniżona samoocena – Regularne doświadczanie upokarzania i dyskryminacji może powodować, że ofiary zaczynają wierzyć w negatywne opinie o sobie, co prowadzi do obniżenia samooceny. W konsekwencji mogą pojawić się trudności w podejmowaniu decyzji, brak wiary w swoje umiejętności i poczucie, że nie zasługują na lepsze traktowanie.
  • Psychofizyczne skutki – Samookaleczenia jako forma radzenia sobie z bólem emocjonalnym, niektórzy mogą sięgać po samookaleczenie, takie jak np. cięcie się, aby odwrócić uwagę od psychicznego cierpienia. To destrukcyjne zachowanie może prowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych i wymaga natychmiastowej interwencji. Zaburzenia odżywiania związane z hejtem i dyskryminacją związane z wyglądem mogą prowadzić do niezdrowego stosunku do jedzenia. Ofiary mogą stosować restrykcyjne diety, głodzić się, prowokować wymioty lub nadmiernie jeść. Te zachowania mogą prowadzić do poważnych zaburzeń odżywiania, takich jak anoreksja, bulimia czy objadanie się.
  • Problemy w nauce i adaptacji społecznej – Częste doświadczanie hejtu i dyskryminacji może rozpraszać uwagę ucznia od nauki. Stres i lęki mogą wpływać na koncentrację i zdolność do zapamiętywania informacji. Niechęć do uczestnictwa w zajęciach lub brak motywacji do nauki są często obserwowane wśród ofiar.
  • Izolacja – Aby uniknąć dalszej dyskryminacji, ofiary mogą izolować się od rówieśników i społeczności szkolnej. Takie postępowanie może prowadzić do utraty przyjaciół, braku wsparcia społecznego i poczucia osamotnienia. Rozpoznanie tych konsekwencji prowadzi do zrozumienia powagi problemu hejtu i dyskryminacji w placówkach edukacyjnych. Każda z tych kwestii wymaga indywidualnej uwagi i specjalistycznej interwencji, aby pomóc ofiarom odzyskać równowagę i poczucie bezpieczeństwa.

Skutki dla sprawców

  • Ugruntowywanie negatywnych wzorców zachowania
  • Formowanie postaw – gdy młodzież regularnie angażuje się w hejt i dyskryminację, ryzyko, że takie zachowania staną się dla nich normą, rośnie. Mogą zaczynać postrzegać takie działania jako akceptowalne sposoby radzenia sobie z frustracją, złością lub niespełnieniem.
  • Powielanie negatywnych wzorców – osoby, które często dyskryminują innych, mogą również naśladować negatywne wzorce zachowania obserwowane w domu lub w innych środowiskach społecznych, umacniając je w swoim życiu.
  • Brak rozwoju zdolności rozwiązywania konfliktów – zamiast dążyć do konstruktywnych form komunikacji i rozwiązywania problemów, sprawcy mogą polegać na agresji i dominacji jako głównych środkach interakcji z innymi.
  • Problemy z prawem i konsekwencje prawne – nękanie, dyskryminacja i hejt są karane prawnie. Uczniowie, którzy angażują się w takie działania, mogą stanąć w obliczu konsekwencji prawnych, takich jak wydalenie ze szkoły, kary finansowe czy nawet postępowania sądowe. Nawet jeśli początkowo konsekwencje prawne mogą wydawać się niewielkie, mają one potencjał wpłynąć na przyszłość młodzieży, np. utrudniając dostęp do pewnych miejsc pracy czy możliwości edukacyjnych.
  • Reputacja – bycie znanym jako sprawca hejtu czy dyskryminacji może wpłynąć na to, jak młodzież jest postrzegana w społeczności, co może prowadzić do izolacji i utraty szans społecznych czy zawodowych.
  • Trudności w nawiązywaniu pozytywnych relacji interpersonalnych w przyszłości
  • Brak zaufania – osoby, które były sprawcami, mogą napotkać trudności w budowaniu zaufania w przyszłych relacjach, gdyż inni mogą obawiać się ich agresywnego czy dyskryminującego zachowania.
  • Niezdolność do głębokich relacji – gdy młodzież korzysta z dominacji i kontroli nad innymi jako środków komunikacji, mogą mieć trudności w budowaniu głębokich, empatycznych i autentycznych relacji w przyszłości.
  • Konflikty interpersonalne – brak umiejętności w zakresie komunikacji i rozwiązywania konfliktów może prowadzić do częstych konfliktów z partnerami, rodziną czy kolegami z pracy w dorosłym życiu.

Podsumowanie

Nauczyciele i personel placówek edukacyjnych mają kluczową rolę w przeciwdziałaniu hejtowi i dyskryminacji. Wczesne rozpoznawanie problemów i szybka reakcja, edukacja antydyskryminacyjna, warsztaty i szkolenia, budowanie środowiska klasy opartego na wzajemnym szacunku i akceptacji, oraz interwencje w obszarze kompetencji społecznych to ważne działania. Programy wsparcia psychologicznego i budowanie umiejętności asertywności i radzenia sobie z trudnymi emocjami są również kluczowe. Włączenie rodziców w proces wsparcia jest również ważne. Wspieranie ofiar hejtu i dyskryminacji to proces wielowymiarowy, który wymaga zaangażowania różnych środowisk. Wszyscy uczestnicy procesu edukacyjnego mają rolę do odegrania w budowaniu społeczeństwa wolnego od hejtu i dyskryminacji.

lokalizacja

Skrzydlna 186
34-625 Skrzydlna

TELEFON I E-MAIL

18 333 10 06
zposkrzydlna@gminadobra.pl

DZWONKI LEKCYJNE
lekcja
czas trwania
 przerwa
1
8.00-8.45
10 min.
2
8.55-9.40
10 min.
3
9.50-10.35
10 min.
4
10.45-11.30
20 min.
5
11.50-12.35
10 min.
6
12.45-13.30
10 min.
7
13.40-14.25
10 min.
BIBLIOTEKA

Godziny pracy biblioteki:

pon. 8:00 – 11:30
wt. 8:00 – 14:30
śr. 7:00 – 10:30
czw. 8:30-12:30
pt. 8:00 – 13:00

Bibliotekarzami w naszej szkole są mgr Lucyna Kołodziej oraz mgr Anna Sadkiewicz

SEKRETARIAT

Godziny pracy Sekretariatu:

7:00 do 15:00

PEDAGOG SZKOLNY

Godziny pracy pedagoga:
pon. 7:00 – 9:00
wt. 12:00 – 14:00
śr. 8:00-10:00
czw. 8:00-9:00
pt. 13:00-15:00

Funcję szkolnego pedagoga pełni mgr Jolanta Płoskonka

PEDAGOG SPECJALNY

Godziny pracy pedagoga:
pon. 7:00 – 8:00 oraz 11:35 – 13:35
wt. 11:35 – 13:30
śr. 12:35 – 13:35
czw. 11:35–13:30
pt. 10:45 – 12:15

Funcję szkolnego pedagoga specjalnego pełni mgr Magdalena Trojan

PSYCHOLOG SZKOLNY

Godziny pracy psychologa szkolnego:
pon. –
wt.–
śr. –
czw. 8:00 – 15:00
pt. 8:00 – 10:00

Funcję psychologa szkolnego pełni mgr Anna Pazdur

LOGOPEDA

Godziny pracy logopedy:

poniedziałek  10:15  – 13:10

wtorek 9:45 – 12:35

środa  9:45 – 13:20

czwartek 10:30 – 13:30

oraz 10:50 – 12:35

Logopedą w naszej szkole jest mgr Lucyna Pazdur.

MAŁA ŚWIETLICA

Harmonogram pracy
świetlicy małej:
 

pon. 11:30 – 14:30
wt. 11:30 – 14:30
śr. 11:30 – 14:30
czw. 11:30 – 14:30
pt. 11:30 – 14:30

 

Opiekę nad dziećmi sprawują mgr Natalia Błądek, lic. Monika Cieślak-Wolańska, mgr Bernadeta Kowalik oraz mgr Wanda Trzópek-Piwko.

ŚWIETLICA DUŻA

Harmonogram pracy
świetlicy dużej

pon. 7:00 – 8:00
12:30 – 15:30
wt. 7:00 – 8:00
12:30 – 15:30
śr. 7:00 – 8:00
12:30 – 15:30
czw. 7:00 – 8:00
12:30 – 15:30
pt. 7:00 – 8:00
12:30 – 15:30

Opiekę nad dziećmi sprawują
lic. Monika Cieślak-Wolańska, mgr Natalia Błądek, mgr Bernadeta Kowalik.

KALENDARZ ROKU SZKOLNEGO 2023/2024

Rozpoczęcie rocznych zajęć
dydaktyczno-wychowawczych
04.09.2023 r.

Pierwsze półrocze
od 04.09.2023 r. do 31.01.2024 r.

Zimowa przerwa świąteczna
od 23.12.2023 r. do 31.12.2023 r.

Posiedzenie Rady Pedagogicznej – śródroczne
24.01.2024 r.

Zebranie z rodzicami
30.01.2024 r.    

Drugie półrocze
od 1.02.2024 r. do 21.06.2024 r.

Ferie zimowe

od 12.02.2024 r. do 25.02.2024 r.

Wiosenna przerwa świąteczna
od 28.03.2024 r .do 02.04.2024 r.

Egzamin ósmoklasisty
– język polski 14.05.2024 r.

– matematyka 15.05.2024 r.
– język obcy 16.05.2024 r.

Święto Patrona Szkoły
17.05.2024 r.    

Dodatkowe dni wolne (dla szkoły podstawowej)
02.11.2023 r.

03.11.2023 r.
02.05.2024 r.
31.05.2024r.

20.06.2024 r.

Posiedzenie Rady Pedagogicznej – klasyfikacyjne
13.06.2024 r.

Zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych
21.06.2024 r.

Ferie letnie
od 22.06.2024 r. do 31.082024 r.

DOJAZDY

DOWÓZ:

poniedziałek-piątek:

7.10 – Stróża
7.20 -Wola Skrzydlańska (p.Cyagl)
7.25 – Wola Skrzydlańska (Podlesie)
7.45 – Górna Skrzydlna

ODWÓZ:

poniedziałek-piątek:

12.45 – Wola Skrzydlańska (Podlesie)
13.40 – Górna Skrzydlna
14.35 – Stróża
14.45 – Wola Skrzydlańska