Logopeda

Godziny pracy logopedy:

mgr Lucyna Pazdur   

  •    piątek: 7:30 – 10:30

CO KAŻDY RODZIC POWINIEN WIEDZIEĆ?

WZKAZÓWKI DLA RODZICA

  1. Zaobserwuj, czy twoje dziecko reaguje na dźwięki, ponieważ prawidłowy słuch jest warunkiem rozwoju mowy. Pamiętaj, że dziecko najpierw uczy się słuchać, a później mówić. Jeśli słuch twojego dziecka jest nieprawidłowy, bez właściwej pomocy – udzielonej jak najwcześniej – niemożliwy będzie rozwój mowy. Słuch w procesie przyswajania mowy ma największe znaczenie.
  2. Zwracaj uwagę , czy dziecko podczas snu oddycha nosem, Jeżeli oddycha ustami, poproś pediatrę o ustalenie przyczyny. Nieprawidłowy tor oddychania (oddychanie przez usta) może być skutkiem na przykład obniżonego napięcia mięśniowego lub powiększonego migdałka. Taki sposób oddychania determinuje nieprawidłową wymowę.
  3. Mów do dziecka od pierwszych chwil jego życia. Większość dzieci w pierwszym roku życia nie wymawia jeszcze słów, jednak sygnalizuje swoje potrzeby i w celu ich zaspokojenia prowadzi „dialog”  z rodzicami. Zawsze reaguj i nawiązuj z dzieckiem rozmowę. Mów dziecku, co przy nim robisz i co dzieje się wokół niego.
  4. Zwracając się do dziecka  unikaj spieszczeń i przesadnych zdrobnień (mowy dziecinnej, tzw. języka nianiek). Dostarczaj mu prawidłowego wzorca mowy. Jeśli sam posiadasz wady wymowy, pracuj nad nimi i je koryguj, ponieważ dziecko naśladuje wzorce mowy i wymowy najbliższych.
  5. Mówiąc do dziecka, zwracaj uwagę, aby widziało twoją twarz – będzie wówczas miało okazję do obserwowania ruchu i układu ust oraz do naśladowania cię. Mimika jest również uniwersalnym sposobem komunikowania się dziecka ze światem.
  6. Mamo, karm swoje dziecko piersią. Naturalne karmienie zapewni prawidłowy rozwój mięśni żuchwy, mięśnia okrężnego ust i prawidłowy rozwój zgryzu. Za czynność jedzenia i mówienia odpowiedzialne są te same mięśnie. Dziecko karmione sztucznie może mieć trudności z pionizacją języka, sprawnością warg i napięciem policzków, w przeciwieństwie do dzieci karmionych naturalnie.
  7. Unikaj podawania dziecku smoczka. Uważaj, by nie ssało palca. Następstwem tego mogą być wada zgryzu i w konsekwencji – wymowy. Jeżeli dziecko używa smoczka, pamiętaj, aby stosować go jak najkrócej i rozstać się z nim pod koniec pierwszego roku życia, kiedy wygasa silny odruch ssania.
  8. Możesz wpłynąć na prawidłowy rozwój narządów mowy dziecka, regularnie wykonując delikatny masaż twarzy (policzków, warg, żuchwy). Przed przystąpieniem do masażu połóż lub posadź dziecko w wygodnej pozycji, ręce natłuść oliwką. Masaż wykonaj palcami bardzo delikatnie, stopniowo zwiększając jego natężenie poprzez głaskanie, ugniatanie palcami i delikatne oklepywanie opuszkami palców.
  9. Zwróć uwagę na budowę i ruchomość narządów artykulacyjnych (języka, podniebienia i warg). Przykładowo jeżeli czubek języka ma wcięcie w kształcie serduszka, świadczy to o skróconym wędzidełku podjęzykowym, zatem pionizacja języka będzie utrudniona lub nawet niemożliwa, a co za tym idzie – niemożliwa będzie także poprawna realizacja następujących głosek :  l, r, sz, ż, cz, dż. W takim przypadku niezbędna jest pomoc logopedyczna.
  10. Ucz dziecko słów poprzez zabawę, wykorzystując ku temu każdą sytuację, na przykład spacery, posiłki, zabiegi pielęgnacyjne, kąpiel, ubieranie. Wielokrotnie powtarzaj nazwy przedmiotów znajdujących się w jego otoczeniu, aby utrwalić wzorzec słuchowy słów.
  11. Śpiewaj dziecku piosenki, wyliczanki, ucz wierszyków i jak najczęściej baw się na nim, angażując zmysły: słuchy, wzroku i dotyku. Zadbaj także o jego rozwój ruchowy, który ma bezpośredni wpływ na prawidłowy przebieg rozwoju mowy. Zabawy takie jak głuchy telefon, ciuciubabka, ciepło-zimno nie tylko zapewniają pozytywną dawkę emocji, ale także w prosty sposób wpłyną na rozwój komunikacji.
  12. Opowiadaj dziecku bajki, czytaj książki i wierszyki – w ten sposób rozwiniesz jego wyobraźnię, rozbudzisz ciekawość poznawczą, a także usprawnisz uwagę, koncentrację i pamięć.
  13. Odpowiadaj na pytania dziecka cierpliwie i wyczerpująco, sam także zadawaj pytania, na przykład dotyczące przeczytanej bajki czy wspólnie obejrzanego filmu. W ten sposób wzbogacisz słownictwo dziecka, a także nauczysz je właściwego posługiwania się akcentem, rytmem i melodią, które mają wpływ na rozumienie wypowiedzi.
  14. Bądź uważnym słuchaczem, nie przerywaj dziecku i unikaj kończenia jego zdań. Dyskretnie poprawiaj pojawiające się błędy mowy i wymowy, nie krytykuj i nie ośmieszaj, naśladując jego sposób mówienia. Pamiętaj, że rozmowa z tobą powinna być dla dziecka przyjemnością.
  15. Rozwijaj aktywność fizyczną dziecka, która wpływa na funkcjonowanie mózgu, zdolności poznawcze i intelektualne, a więc także na kształtowanie się umiejętności mowy. Zachęcaj dziecko do zabaw ruchowych angażujących mięśnie całego ciała (m.in. pływanie, jazda na rowerze, rolkach), a także rozwijających sprawność dłoni i paluszków (np. lepienie, klejenie, malowanie palcami, nawlekanie koralików, budowanie z klocków).

Krok po kroku. Jak rozwijać mowę dziecka.
I. Szłapa, I. Tomasik, S. Wrzesiński
HARMONIA 2015

lokalizacja

Skrzydlna 186
34-625 Skrzydlna

TELEFON I E-MAIL

18 333 10 06
zposkrzydlna@gminadobra.pl

DZWONKI LEKCYJNE
lekcja
czas trwania
 przerwa
1
8.00-8.45
10 min.
2
8.55-9.40
10 min.
3
9.50-10.35
10 min.
4
10.45-11.30
20 min.
5
11.50-12.35
10 min.
6
12.45-13.30
10 min.
7
13.40-14.25
10 min.
BIBLIOTEKA

Godziny pracy biblioteki:

pon. 8:00 –11:30
wt. 8:00 – 14:30
śr. 7:00 – 10:30
czw. 8:30 – 12:30
pt. 8:00 – 13:00

Bibliotekarzami w naszej szkole są mgr Lucyna Kołodziej oraz mgr Anna Sadkiewicz

SEKRETARIAT

Godziny pracy Sekretariatu:

7:00 do 15:00

PEDAGOG SZKOLNY

Godziny pracy pedagoga szkolnego
pon. 7:00 – 9:00
wt. 12:00 – 14:00
śr.  8:00-10:00
czw. 8:00-9:00
pt. 13:00-15:00

Funcję szkolnego pedagoga pełni mgr Jolanta Płoskonka

PEDAGOG SPECJALNY

Godziny pracy pedagoga specjalnego
pon. 7:00 – 8:00 oraz 11:35 – 13:30
wt. 11:35 – 13:30
śr.  12:35-13:35
czw. 11:35-13:30
pt. 10:45 – 12:15

Funcję pedagoga specjalnego pełni mgr Magdalena Trojan

PSYCHOLOG SZKOLNY

Godziny pracy psychologa szkolnego
pon. –
wt. –
śr.  –
czw. 8:00-15:00
pt. 8:00 – 10:00

Funcję psychologa szkolnego pełni mgr Anna Pazdur

LOGOPEDA

Godziny pracy logopedy:

poniedziałek  10:15  – 13:10

wtorek 9:45 – 12:35

środa  9:45 – 13:20

czwartek 10:30 – 13:30

oraz 10:50 – 12:35

Logopedą w naszej szkole jest mgr Lucyna Pazdur.

MAŁA ŚWIETLICA

Harmonogram pracy
świetlicy małej:
 

pon. 11:30 – 14:30
wt. 11:30 – 14:30
śr. 11:30 – 14:30
czw. 11:30 – 14:30
pt. 11:30 – 14:30

 

Opiekę nad dziećmi sprawują mgr Natalia Błądek, lic. Monika Cieślak-Wolańska,lic. Agata Judka, mgr Bernadeta Kowalik oraz mgr Wanda Trzópek-Piwko.

ŚWIETLICA DUŻA

Harmonogram pracy
świetlicy dużej

pon. 7:00 – 8:00
12:30 – 15:30
wt. 7:00 – 8:00
12:30 – 15:30
śr. 7:00 – 8:00
12:30 – 15:30
czw. 7:00 – 8:00
12:30 – 15:30
pt. 7:00 – 8:00
12:30 – 15:30

Opiekę nad dziećmi sprawują
lic. Moniak Cieślak-Wolańska, mgr Natalia Błądek oraz mgr Bernadeta Kowalik .

KALENDARZ ROKU SZKOLNEGO 2023/2024

Rozpoczęcie rocznych zajęć
dydaktyczno-wychowawczych
04.09.2023 r.

Pierwsze półrocze
od 04.09.2023 r. do 31.01.2024 r.

Zimowa przerwa świąteczna
od 23.12.2023 r. do 31.12.2023r.

Posiedzenie Rady Pedagogicznej – śródroczne
24.01.2024 r.

Zebranie z rodzicami
30.01.2024 r.    

Drugie półrocze
od 01.02.2024 r. do 21.06.2024 r.

Ferie zimowe

od 12.02.2024 r. do 24.02.2024 r.

Wiosenna przerwa świąteczna
od 28.03.2024 r .do 02.04.2024 r.

Egzamin ósmoklasisty
– język polski 14.05.2024 r.

– matematyka 15.05.2024 r.
– język obcy 16.05.2024 r.

Święto Patrona Szkoły
17.05.2024 r.    

Dodatkowe dni wolne (dla szkoły podstawowej)

02.11.2023 r.

03.11.2023 r.
02.05.2024 r.
31.05.2024 r.

20.06.2024 r.

Posiedzenie Rady Pedagogicznej – klasyfikacyjne
13.06.2024 r.

Zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych
21.06.2024 r.

Ferie letnie
od 22.06.2024 r. do 31.08.2024 r.

DOJAZDY

DOWÓZ:

poniedziałek-piątek:

7.10 – Stróża
7.20 – Wola Skrzydlańska (p. Cygal)
7.25 – Wola Skrzydlańska (Podlasie)
7.45 – Górna Skrzydlna

ODWÓZ:

poniedziałek-piątek:

12.45 – Wola Skrzydlańska (Podlesie)
13.40 – Górna Skrzydlna
14.35 – Stróża
14.45 – Wola Skrzydlańska