Jak motywować nastolatków do działania?

utworzone przez | 18.01.2024

„Ja nic nie muszę, ja mogę”, a – przede wszystkim – „Po co?”, to stwierdzenia bardzo bliskie młodym ludziom. Nie ma to związku z upadkiem rodzicielskich autorytetów. Oni po prostu nie podlegają metodom wychowawczym stosowanym przez poprzednie pokolenia.

Największa różnica między pokoleniem rodziców/dziadków a pokoleniem Z-etek, czyli obecnych nastolatków polega na tym, że Ci pierwsi, mimo braku chęci/zmęczenia – zmobilizuje się do działania, bo ma wpojone ,,zrobione być musi”. Ten argument zupełnie nie trafia do obecnych nastolatków.

Młodzi nie zmobilizują się do działania, jeżeli nie dostrzegają w nim sensu. „Ja nic nie muszę, ja mogę”, a – przede wszystkim – „Po co?”, to stwierdzenia bardzo bliskie młodym ludziom, wręcz specyfika tego pokolenia. Oni nieustająco zadają sobie pytanie „Po co?” i to od odpowiedzi na nie uzależniają swoje działania. Nie ma to żadnego związku z upadkiem rodzicielskich autorytetów. Oni po prostu nie podlegają metodom wychowawczym stosowanym przez poprzednie pokolenia.

To, co łączy współczesnych nastolatków jest poczucie sensu w działaniu/zadaniu, jakie ma wykonać. Jeśli jego nie ma, działanie staje się przymusem, a ten – owszem – działa, ale tylko pod nadzorem i na chwilę! Tymczasem wystarczy pokazać właśnie młodemu człowiekowi sens lub pozwolić samemu mu do niego dojść.

Gdy dziecku nie pozwalamy na samodzielne odkrywanie tego, co jest dla niego istotne, nie jest ono w stanie w pełni zaangażować się w dane zadanie. Dorośli mają tendencję do mówienia dziecku, co powinno być dla niego ważne, jakie konsekwencje przyniesie dane zachowanie dziecka, jak powinno się zachować czy czuć, zabierając tym samym dziecku samodzielność decydowania o ważnych dla niego sprawach. Dużo lepszy efekt przyniesie szczera i otwarta rozmowa z nastolatkiem, w której zapytamy go jak myśli, po co musi zrobić konkretne zadanie. Nie zadowalajmy się jednak odpowiedziami ,,nie wiem’’, ,,po nic’’ tylko drążmy dalej i skłaniajmy ich do samodzielnego myślenia, i znajdywania własnego sensu, nawet jeśli wydaje się nam mało istotny lub głupi.

Rodzice często postrzegają swoje dziecko głównie przez pryzmat nauki. A przecież ich dziecko, poza wymaganiami szkolnymi, też może być aktywne, pomocne, rzetelne, wytrwałe czy zdolne do poświęceń. Młode osoby gdy mają przestrzeń do samodzielnego wykazania się w działaniach/inicjatywach, które je interesują czy są dla nich istotne, wykazują olbrzymią motywację i skłonność do poświęceń, jak np. uczestnictwo w różnego rodzaju wolontariatach, kółkach czy SKS. Bo młodzi ludzie uwielbiają (wbrew temu co może się wydawać starszym pokoleniom) być potrzebni, ważni i pomocni. Po prostu muszą dostrzec sens w swoich działaniach.

lokalizacja

Skrzydlna 186
34-625 Skrzydlna

TELEFON I E-MAIL

18 333 10 06
zposkrzydlna@gminadobra.pl

DZWONKI LEKCYJNE
lekcja
czas trwania
 przerwa
1
8.00-8.45
10 min.
2
8.55-9.40
10 min.
3
9.50-10.35
10 min.
4
10.45-11.30
20 min.
5
11.50-12.35
10 min.
6
12.45-13.30
10 min.
7
13.40-14.25
10 min.
BIBLIOTEKA

Godziny pracy biblioteki:

pon. 8:00 – 11:30
wt. 8:00 – 14:30
śr. 7:00 – 10:30
czw. 8:30-12:30
pt. 8:00 – 13:00

Bibliotekarzami w naszej szkole są mgr Lucyna Kołodziej oraz mgr Anna Sadkiewicz

SEKRETARIAT

Godziny pracy Sekretariatu:

7:00 do 15:00

PEDAGOG SZKOLNY

Godziny pracy pedagoga:
pon. 7:00 – 9:00
wt. 12:00 – 14:00
śr. 8:00-10:00
czw. 8:00-9:00
pt. 13:00-15:00

Funcję szkolnego pedagoga pełni mgr Jolanta Płoskonka

PEDAGOG SPECJALNY

Godziny pracy pedagoga:
pon. 7:00 – 8:00 oraz 11:35 – 13:35
wt. 11:35 – 13:30
śr. 12:35 – 13:35
czw. 11:35–13:30
pt. 10:45 – 12:15

Funcję szkolnego pedagoga specjalnego pełni mgr Magdalena Trojan

PSYCHOLOG SZKOLNY

Godziny pracy psychologa szkolnego:
pon. –
wt.–
śr. –
czw. 8:00 – 15:00
pt. 8:00 – 10:00

Funcję psychologa szkolnego pełni mgr Anna Pazdur

LOGOPEDA

Godziny pracy logopedy:

poniedziałek  10:15  – 13:10

wtorek 9:45 – 12:35

środa  9:45 – 13:20

czwartek 10:30 – 13:30

oraz 10:50 – 12:35

Logopedą w naszej szkole jest mgr Lucyna Pazdur.

MAŁA ŚWIETLICA

Harmonogram pracy
świetlicy małej:
 

pon. 11:30 – 14:30
wt. 11:30 – 14:30
śr. 11:30 – 14:30
czw. 11:30 – 14:30
pt. 11:30 – 14:30

 

Opiekę nad dziećmi sprawują mgr Natalia Błądek, lic. Monika Cieślak-Wolańska, mgr Bernadeta Kowalik oraz mgr Wanda Trzópek-Piwko.

ŚWIETLICA DUŻA

Harmonogram pracy
świetlicy dużej

pon. 7:00 – 8:00
12:30 – 15:30
wt. 7:00 – 8:00
12:30 – 15:30
śr. 7:00 – 8:00
12:30 – 15:30
czw. 7:00 – 8:00
12:30 – 15:30
pt. 7:00 – 8:00
12:30 – 15:30

Opiekę nad dziećmi sprawują
lic. Monika Cieślak-Wolańska, mgr Natalia Błądek, mgr Bernadeta Kowalik.

KALENDARZ ROKU SZKOLNEGO 2023/2024

Rozpoczęcie rocznych zajęć
dydaktyczno-wychowawczych
04.09.2023 r.

Pierwsze półrocze
od 04.09.2023 r. do 31.01.2024 r.

Zimowa przerwa świąteczna
od 23.12.2023 r. do 31.12.2023 r.

Posiedzenie Rady Pedagogicznej – śródroczne
24.01.2024 r.

Zebranie z rodzicami
30.01.2024 r.    

Drugie półrocze
od 1.02.2024 r. do 21.06.2024 r.

Ferie zimowe

od 12.02.2024 r. do 25.02.2024 r.

Wiosenna przerwa świąteczna
od 28.03.2024 r .do 02.04.2024 r.

Egzamin ósmoklasisty
– język polski 14.05.2024 r.

– matematyka 15.05.2024 r.
– język obcy 16.05.2024 r.

Święto Patrona Szkoły
17.05.2024 r.    

Dodatkowe dni wolne (dla szkoły podstawowej)
02.11.2023 r.

03.11.2023 r.
02.05.2024 r.
31.05.2024r.

20.06.2024 r.

Posiedzenie Rady Pedagogicznej – klasyfikacyjne
13.06.2024 r.

Zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych
21.06.2024 r.

Ferie letnie
od 22.06.2024 r. do 31.082024 r.

DOJAZDY

DOWÓZ:

poniedziałek-piątek:

7.10 – Stróża
7.20 -Wola Skrzydlańska (p.Cyagl)
7.25 – Wola Skrzydlańska (Podlesie)
7.45 – Górna Skrzydlna

ODWÓZ:

poniedziałek-piątek:

12.45 – Wola Skrzydlańska (Podlesie)
13.40 – Górna Skrzydlna
14.35 – Stróża
14.45 – Wola Skrzydlańska